Sektion 12 sætter den visuelle støtte på pause efter konflikt med FC København
Ingen tifo ved Chelseas besøg
Forventningerne var høje, da Chelsea skulle spille mod FC København, ikke kun på grund af selve kampen, men også på grund af, at mange ventede spændt på at se Sektion 12’s imponerende tifoarbejde. Men til alles overraskelse var der ingen tifo at se, hvilket undrede flere blandt tilskuerne. Der gik spekulationer om, at manglen på en tifo skyldtes, at kampen “blot” var en del af Conference League. Nu afsløres det, at der lå en markant anden årsag bag.
Manglende adgang til Parken
Sektion 12 har i et opslag på Facebook forklaret, at årsagen til den manglende tifo var begrænset adgang til Parken. De påpeger, at de gennem dialog og møder med klubben ellers har indgået aftaler og modtaget løfter. Alligevel oplever de nu, at klubben modarbejder de mange frivillige kræfter bag. Situationen minder om den i Aarhus, hvor der er fremskridt i forbindelse med det nye stadion og hvor kommunen dækker merudgifter for at sikre projektets gennemførelse.
Flag smidt ud
En specifik hændelse, som fangrupperingen fremhæver, er udsmidningen af 90 flag i farverne hvid, blå og sort, som Sektionen havde fået lovning på at opbevare i Parken. “Det er en voldsom mangel på indsigt og respekt for vores fanarbejde, at en tanke om udsmidning af de flag overhovedet kan komme på tale,” skriver Sektion 12.
Pause i visuel støtte
Som konsekvens af episoderne har Sektion 12 besluttet at sætte al visuel støtte på pause. De ønsker bedre samarbejde og forståelse fra klubbens side, før de vil genoptage deres engagement.” Vi håber naturligvis på, at der fra Parkens side vil blive udvist en markant bedre forståelse og respekt for vores frivillige arbejde allerede fra den næste hjemmekamp,” udtaler de.
Klubbens respons
TV2 Sport har modtaget en udtalelse fra FC Københavns kommunikationsafdeling, som dog vælger at holde sig til en mere generel kommentar. Klubben udtaler i en mail, at de har et “fint og dynamisk samarbejde med Sektionen,” og understreger, at de foretrækker, at dialogen sker direkte med fansene fremfor gennem medierne.