Frederik Birk – En anderledes Brøndby- Træner med fokus på autenticitet
Fra statskundskab til sportsverdenen
Brøndbys cheftræner, Frederik Birk, skiller sig ud i fodboldverdenen med en baggrund i statskundskab og erfaring fra den politiske arena, hvor han har arbejdet på kampagner for Tommy Ahlers. Han bringer en unik retorik til sporten, hvor hans direkte kommunikation og autenticitet træder frem.
Den personlige lederfilosofi
Frederik Birk stræber efter at vinde titler med Brøndby og siger direkte, at der skal en ny pokal til sommer. Hans ledelsesstil er dybt forankret i autenticitet. “Den største inspiration som leder skal være det menneske, du er,” udtaler Birk, der trods en knaphed på tid, stadig prioriterer at have menneskelige samtaler med teamet.
Inspiration fra håndboldverdenen
Birk ser op til den danske håndboldlandstræner Nikolaj Jacobsen, der har skabt resultater med autenticitet og stærkt lederskab. “Det ligner, at han virkelig holder af sine spillere og går igennem ild og vand for dem,” siger Birk og udtrykker et ønske om at efterligne denne ledelsesbalance.
Kommunikation med et personligt præg
Selvom Birk har politisk erfaring, har han ikke skabt en Kommunikationsplan som Brøndby-træner. Han vægter autenticitet i sin kommunikation og formidler, “Du er fed nok, som du er,” som hans mantra. Dette naturlige tilhørsforhold kan iagttages i strategier såsom Brøndbys Mareridt: Strategi mod Mortensen, hvor udfordrende taktikker overvejes med fokus på ægthed og involvering. “Det er vigtigt for mig at bringe det menneske, jeg er, i spil,” fastslår Birk.
Et menneskeligt fokus trods pres
Selvom arbejdet som cheftræner har gjort tiden mere knap, lægger Birk vægt på at have personlige samtaler med stab og spillere. For ham er det afgørende, at mennesket Frederik er nærværende, både på og udenfor banen, i jagten på at skabe succes for Brøndby.